Het Kopje(Online Fietsvertellingen) by Theo Roos - Your Blogging

Mooi weer op woensdagmiddag, geen werk, dus tijd voor een tochtje. Ik fiets op mijn gemak naar Ton, die op mij staat te wachten. na een kort overleg besluiten we richting Kopje van Bloemendaal te gaan.

We kiezen eerst Woubrugge en dan langs het water naar Hoogmade. Vervolgens rijdenw e door het geboortedorp van Joop Zoetemelk op weg naar het pontje naar Warmond. Verrassenderwijs lijkt het pontje aangegeven te staan, maar het blijkt dat we het pontje naar Kaageiland hebben. een vrij lange overtocht is ons deel.

Op het moment dat we het pontje af willen gaan, merk ik dat mijn band zacht aan het worden is. Het nietje dat uit de band steekt, geeft direct de oorzaak aan. Door het warme weer is de bandenwissel snel gebeurd en kunnen we weer verder. Over Kaageiland en dan naar Buitenkaag.
Langs de ringvaart rijden we naar Lisse. De wind lijkt in de rug, waar we hem volgens weer online tegen zouden moeten hebben. Bij Lisse verandert de rijrichting en rijden we westelijk richting zee. Vlak voor we bij de zee zijn draaieb we rechtsaf de duinen in richting Zandvoort. Met de wind in de rug is zijn de kilometers door de duinen een feest. we merken dat we in de afeglopen twee jaar behoorlijk gegroeid zijn als we op onze tellers kijken. Als we bij Zandvoort zijn, is het nog maar even tot de tussenstop bij Bloemendaal aan Zee. Hier hebben we al eerder gezeten en we drinken twee lichte cola's voor we verder gaan. landinwaarts hebben we de wind in de rug.

We zijn bijna bij het Kopje. we trekken ons niets aan van de borden die zeggen dat we niet verder kunnen en beklimmen zo een bijna leeg duin. Op de top draaien we rechtsaf en nemen de stijle klinkerweg naar beneden. Aan de voet nemen we de meeste bekende klim naar het kopje. Ik merk dat klimmen nog niet snel gaat, maar dat dit doort klimmetjes me steeds makkelijker af gaat.

Het kopje is ons keerpunt. We nemen niet de standaard weg richting ter Aar.

Direct voorbij het station in Heemstede draaien we naar rechts langs het spoor. We buigen even verderop links en moeten door Heemstede heeb op gevoel verder. Gelukkig kom je dan altijd weer een bord tegen dat de juiste weg wijst. Bij de ringvaart draaien we weer zuidwaarts, want we willen Big Spotters Hill beklimmen. Het natuurgebied De Groene Weelde ontvangt ons met open armen en we zetten koers naar de genoemde Hill. Onder aan de voet zettenw e aan en redelijk gemakkelijk doen we de klim naar boven. Boven genieten we even van het uitzicht.

Als we boven staan komen verschillende fietsers omhoog voor hun achtste of negende beklimming. Negenentwintig keer Big Spotters Hill staat gelijk met het aantal hoogtemeters van Alpe d'Huez. Maar 29 keer moet wel erg saai zijn. We hebben het na een keer al bijna gezien.

De afdaling is niet snel door het smalle pad met scherpe bochten. beneden pakken we het fietspad richting en door Hoofddorp. Het einde hiervan is afgesloten zodat we nadat we de schapenstront 1 keer hebben getrotseerd dat nog een keer moeten doen als we door de wegversperring terug verwezen worden.

We moeten een stuk langs de altijd saaie N201 en buigen zo snel we kunnen af om de Westeinder Plassen te bewonderen vanaf onze fiets. Met de wind niete echt mee, maar ook niet echt tegen, rijden we huiswaarts. Ik kiees voor de carport en Ton voor de weg langs het kanaal.

Het warme weer heeft ons vandaag niet gehinderd, want we reden snel genoeg om voldoende verkoelende rijwind te veroorzaken.
Nog geen reacties
Klik hier om een reactie te plaatsen

Routegegevens

Ter Aar Alphen aan den Rijn Woubrugge Hoogmade Rijpwetering Oude Aade Zevenhuizen Kaageiland Buitenkaag Lisserbroek Lisse Ruigenhoek Langeveldseslag Zandvoort Bloemendaal aan Zee Overveen Bloemendaal Overveen Aerdenhout Heemstede Bennebroek Cruqius Hoofddorp Aalsmeerderbrug Aalsmeer Kudelstaart Bilderdam Langeraar Ter Aar